Ұлт үмітін ақтаған
XX ғасыр басында қазақ қоғамы жаңа саяси кезеңдерді бастан кешіріп, сапалық жағынан өсуге талпынды. Алғашқы ұлттық басылымдар, ұлттық мектептер пайда болып, ағартушылық қозғалыс кең қанат жайды. Ресей түркілері арасындағы жаңашыл қоғамдық-cаяси және ағартушылық қозғалыс жәдитшілдік деп аталды. Одан қазақ қоғамы да қағыс қалмады. Елімізде жәдиттік бағыттағы ағартушылық біршама өркен жайып, Алаш идеясын өрістетті. Бұл – ұлттың қайта өркендеу, тұтастану һәм бірігу кезеңі еді. Осы жолда алғашқы ұлттық басылымдар тарихи міндетін адал атқарып, соңына дейін ұлттық бағыттан ауытқымады. Тарихымызда тұңғыш рет ұлттық мерзімді басылым ұстанымын, тұжырымын, кәсіби мазмұнын айқындаған жалпыұлттық «Қазақ» газетіне биыл, міне, 110 жыл толып отыр.
«Қазақ» газеті, Ахмет Байтұрсынұлы айтқандай, халықтың көзі, құлағы һәм тілі болуға тырысты. Жұрттың білімді, айтары бар, көргені көп көсемдері, оқығаны көп ғалымдары осы газет арқылы халықтың алдына шығып, жол көрсетіп, жөн сілтеп басшылық етті. Газет ел тарихында халыққа білім таратушыға айналды. Сонымен қатар осы газет халықтың жоқшысына айналды.
«Қазақ» газетінің алғашқы саны 1913 жылы 2 ақпанда Орынбор қаласында жарық көргені белгілі. Сол кездегі татар газеттерінде қазақ газетінің алғашқы саны қай уақытта шығуы жоспарланғанын жазыпты. «Уақыт» газеті: «Орынборда жеті сайын шығатұғын «Қазақ» газетасына жазылу дәптері ашылды» дей келе: «Қазақтың» бірінші нөмірі бірінші февральдан қалмай шығашақ. «Қазаққа» әр тілмен жазылған сөздер, хабарлар алынады. Ел ішінде тұрған татар қарындастарымыздың қазаққа газеттің пайдасын түсіндіріп, жазылушы табуға көмегін аямас деп үміт етеміз» деп тілек айтады. Соңында: «Қазақтың» бас жазушысы – Ахмет Байтұрсынұлы. Бастырушы – Мұстафа Оразаев. Алдырушыларға тура әдрес мынау: Орынбург, ред. газ «КАЗАК» деп көрсеткен. Бұл жарнама «Уақыт» газетінің 1913 жылғы №1112, 1118-сандарында жарияланады.
«Қазақ» газетіндегі ақпарат, мақала, талдау, көлемді зерттеу, т.б. «Бас мақала», «Сыртқы хабарлар», «Ішкі хабарлар», – «Ел арасындағы хабарлар», «Анау-мынау», «Оқшау сөз», «Өлең-жыр», «Ашық хат», «Тілшілерден», «Газеттерден», «Басқармаға келген хаттар», «Басқармадан» деген айдарлармен жарияланды. Сондай-ақ газеттің бірінші және соңғы беттерінде түрлі жарнамалар мен хабарландырулар басылып тұрды. Газет беттерінде көбіне қазақ жазуы, ұлттық мектептер, шетелдегі қазақ студенттері, серіктік ашу, земство істері, аш-жалаңаштарға жәрдем, әртүрлі сиездер мен партиялық бағдарламалар, кітап тарату конторлары, шетел қазақтары туралы хабарлар ұсынылды.
Газетті көздеген мақсатқа жеткізу үшін бастырушылар да, таратушылар да, қаламгерлер де бар күш-жігерін аямады. Соның нәтижесінде, жыл өтпей газет таралымы 3000 данадан асып, Ресей аумағынан сырт әлемнің ірі қалаларына дейін таратылды. Газетке жазылған ағайынның қатарында Қытай қазақтары да болды. Тіпті Түркия аумағынан да жаздырып алушылар табылды. Қажымұқан балуан газеттің мақсатымен, бетіндегі жазбалардың мазмұнымен танысқан соң, «мәңгілік жазылушы боламын!» деп жыл сайын жарнасын төлеп тұруға уағда етеді.
Газеттің тағы бір артықшылығы маркетинг жүргізумен айналысып, қазақ тілінде алғаш жарнама жариялап, сату, сатып алу, түрлі тауарларды тарату конторына айналды. Ең алғашқы санынан бастап кездесетін кітап жарнамасы газеттің соңғы санына дейін үзіліссіз берілді. Газет кейбір кітаптарды жеңілдікпен таратып отырды. Өйткені олар «Азамат серіктігі» арқылы «Қазақ» басқармасы тарапынан бастырылған еді. Сонымен қатар газет беттерінде әртүрлі машиналарға арналған жарнамалар кездеседі. Мысалы, газе ттің 1913 жылғы сандарын қарап шыққандағы көрсеткіш: 1) Шөп машинасы (6); 2) Альфа-Нобель машинасы (2); 3) Шөп жиатын машина (3); 4) Сүттен май айыратын машина (2); 5) Машина тырма (2); 6) Май машинасы (8); 7) Зеңгір жібінің ағашы (9); 8) Зеңгір компаниясының киім тігетін машиналары (8) («несиеге алушылар жұмасына 1 сомнан төлейді») деген сияқты 35 рет жарнама кездесті.
«Қазақ» газеті абайтанудың алаңына айналды. Мұнда ірі ақынға қатысты кемі 40-қа жуық түрлі материал кездеседі. Ұлт зиялылары Алаш идеясының рухани негізін Абай еңбектерінен ала отырып, ақын шығармаларын зерделеуді басты мақсат тұтқан.
Қазақ қыздарының қалай білім алғаны туралы да жазылып тұрды. «Қазақ» газетінің 1913 жылы 23 мамырдағы №15 санында Семейдегі қазақ мектебінде тәлім алып жатқан қазақ қыздарының кезекті емтихан тапсыруы туралы хабар басылған. Мұнда Семейдегі қазақ мұғалима қыздары туралы да ақпарат бар. Ғазиза ханым Малдыбаеваның емтихан қабылдағаны және оған Рахима ханым Мәрсекова, Нәзипа ханым Құлжанова сияқты қазақ мұғалималары да көмекші болып, сынақты қабылдасқанын айтады. Мақала: «Қазақ ішінде алғашқы мұғалиманың алғашқы емтиханы» деген атпен басылған еді. Соңына «Тілші» деп қол қойылған. «Семей заречной слабодкасында бала оқытып тұрған мұғалім Мұстақым мырза Малдыбаевтың жамағаты Ғазиза ханым қарамағындағы әйел балалар мектебінде болып, қыз-қатындар көп жиналды. Емтиханшылардың ішінде: Мәрсековтің жамағаты Рахима ханым, мұғалім Н.Құлжановтың жамағаты Нәзипа ханымдар да болды. Әйелдер шамаларынша оқығандарының үстіне қолөнерді де үйренген екен. 35 әйелге жазу-сызуды үйретіп, қолөнерге баулығаны үшін жиылған ханымдар, бәйбішелер мұғалима Ғазиза ханымға алғыс айтқан. Әйел балаларымыздың оқып, жазу білуі оның үстіне шешелерінің алдында емтихан тапсыруы тоңған көңілдерімізді жібітсе керек», дейді. Газеттің келесі санында Ғазиза ханым Малдыбаева осы емтиханда көмектескен кісілер туралы айта келіп, «Тәңір жар болсын!» деген ниетін жазып, редакциядан хатты басуын өтінеді. Хат газеттің келесі нөмірінде басылды.
Қазақ көпестері медресе ашумен қатар онда оқитын немесе медресені аяқтап жоғары оқуға түскен шәкірттер арасындағы жағдайы нашар, бірақ оқуға құштар жастарға барынша жәрдем беріп тұрды. Мұндай медресе ашып, оқуға көмек беріп, білім ісін қолдап, ағарту жұмысына көмек көрсеткен көпестерді газет «медеткөр» деп жазады. Жоғары оқу орындарында оқитын қазақ студенттерін жұртқа таныстыру мақсатында «Қазақ» газеті 1914 жылы 23 қараша күнгі №87 санында 7 түрлі сұрау сұрап, ірі қалаларда оқитын қазақ студенттеріне сәлем жолдайды. Қай қалада, қанша студент, қандай мамандықта, үкіметтен стипендия алуы мен өз күшімен оқуы секілді сауалға студенттер жауап жазып, өздерін таныстырып отырды. Қазақ студенттері сол уақыттағы ең қажетті ауылшаруашылық, малдәрігерлік, медициналық, заңгерлік сияқты мамандықтарда білім алды. Бұл хатқа жауап ретінде Петроградтан (5), Варшавадан (4), Киевтен (5), Саратовтан (6), Мәскеуден (7), Томнан (2), Қазаннан (7) қазақ студенттері өзі һәм мамандығы туралы нақты ақпарат жолдап, өздерін жұртқа таныстырады.
1914 жылы басталған бірінші жаһан соғысы қазақ қоғамына да әсерін тигізбей қоймады. Кітап сатылымымен қатар газеттің таралымы да кеми бастады. 1915 жылдан бастап алты ай бойы аптасына екі мәртеден басылды. Жыл ортасынан бастап қайтадан аптасына бір мәртеге түсті. Газеттің басшыларына келсек, Ахмет Байтұрсынұлы – 231 санына, Міржақып Дулатұлы – 33 санына, Жанұзақ Жәнібекұлы – 2 санына редакторлық етіпті. «Қазақтың» алғашқы 40 санын Мұстафа Оразаев бастырса, 41-санынан бастап «Азамат серіктігі» бастырды. «Азамат серіктігіне» жарна қосқан «Қазақ» газетін қолдаушылар арасында қытай қазақтары да болды. Қытайға қараған Қызай елінің ел ағалары арнаулы хат жазып, «Азамат серіктігінің» баспахана алу ісіне қаржылай көмек көрсетті.
Большевиктер 1918 жылы Орынборды күшпен алған соң, баспахана жұмысын тоқтатып, 260-санынан (17.01.1918) соң «Қазақ» газетін жауып тастайды. Бірақ көп кешікпей большевиктердің өзі осы басылымның 261 және 262-нөмірлерін шығарады. Бұл туралы Жанұзақ Жәнібеков былай дейді: ««Қазақтың» 261-нөмірін Әбдіхамит Жүндібаев, 262-нөмірін Сұлтан Арқабаев мырзалар шығарды. 261-нөмірдің барлық шығыны «Азамат» серіктігі ақшасынан ұсталды. 262-нөмірдің қағазы – «Азаматтікі». Басқа шығындары үшін сегіз жүз сом ақшаны Торғай комиссары берді».
Ал Сәкен Сейфуллин «Тар жол, тайғақ кешу» еңбегінде: «Қазақ» газетінің 261-саны (14.(27).02.1918) мен 262-санының (12.03.1918) шығу уақыты және мақала мазмұны туралы мәліметтер жазып қалдырған. «Қазақ» газетінің негізгі құрылтайшысы «Азамат серіктігінің» мүшесі Жанұзақ Жәнібеков бұл екі санды мойындамай, ақ гвардияшылар Орынборды басып алған соң, 261 және 262 нөмірлерді қайта шығарады. Осылайша, «Қазақ» газетінің 261-саны (23.07.1918) мен 262-саны (30.07.1918) тарихта екі рет шығады…
Жалпы, «Қазақ» газетінің 266 нөмірі жарық көрді. Алғашқы саны 2 ақпанда (ескі күнтізбе бойынша) басылды. 1913 жылы – 44 саны, 1914 жылы – 48 саны, 1915 жылы – 71 саны, 1916 жылы – 48 саны, 1917 жылы – 46 саны, 1918 жылы – 9 саны шықты. Қазірше зерттеушілер қолына түскен соңғы 266-саны – 1918 жылы 26 қыркүйекте (жаңа календарь бойынша) жарық көрген. Таралымы алғашқы жылы-ақ 3000 тираждан асса, шарықтау шегінде – 8000 болды. Газеттің 1913, 1914, 1915 жылғы сандары жинақталып, жеке кітап болып басылып шықты.
Күрделі кезде ұлттық және мемлекеттік мәселелер көтеріп, елді ұйысуға үндеген, әрқашан Алаш аманатына адал болып қалған «Қазақ» газетінің 110 жылдық белесі – айтулы оқиға. Кешегі Алаш аманаты – бүгінгі тәуелсіз Қазақстан. Төл тарихымыздан лайықты сабақ алсақ, тәуелсіздігіміз тұғырлы, елдігіміз ғұмырлы болады, Алаш туы биіктей береді деп сенеміз.
Абай Мырза,
баспасөз зерттеушісі