Транзиттік әлеует неге тежеліп тұр?
Қазіргі ушыққан геосаяси жағдайды алдын ала сезгендей 3-4 жыл бұрын Иранмен белсенді қарым-қатынас құра бастаған едік. 2030 жылға қарай Иран Ислам Республикасы жылына 20 млн тонна бидайды қажет етеді. Оның 14 млн тоннасын өздері өндіруге қауқарлы. Қалған 6 млн тоннаны импорттайды. Қазақстаннан тура тартып Иранға баратын теміржол да, Каспий теңізі арқылы тура жүзіп баратын су жолы да бар.
Бидаймен бірге Иран елі жылына 1,3 млн тонна арпа, 9,5 млн тонна жүгері, 1,2 млн тонна күріш, 1,1 млн тонна шикі өсімдік майын, тағы бірнеше мың тонналаған өзге де азық-түлік пен мал азығын импорттайды екен. Бұған қарап, алдағы жылдарда ауыл шаруашылығына басымдық береміз деген Қазақстанның сұрағаны мен іздегені алдан шығып тұр деген ойға ойысуға болар. Оған қоса Ауғанстан мен Тәжікстан, одан бері де іргедегі көршілер Түрікменстан, Өзбекстан және Қырғызстанның сұранысы тағы бар. Осы мүмкіндіктерге қарап, Қазақстан ауыл шаруашылығы бойынша, жанар-жағармайдың неше түрін экспорттау мен транзиттік қызмет көрсетуде құлашын қалай сермесе де болады екен ғой деген ой туады. Экономист Алпамыс Сегізбайұлының айтуынша, жер бетінде органикалық өнім өндіруге жарамды таза қара топырағы бар санаулы елдердің қатарында Қазақстан да тұр. Егер қазақ елі органикалық өнімдерді үлкен көлемде шығаруға бел буса, онда өткізу нарығын іздеп әуреге түсудің қажеті жоқ. Қытайдың өзі-ақ экспорт кірісін еркін түсіріп беретін көрінеді.
Қазақстан – транзит ел
Сарапшылар Қазақстанның жер көлемі мен транзиттік мүмкіндігін айтып таңдай қағады. Ықылым заманда қазіргі Қазақстан территориясынан алты тарау жібек жолдары өткен екен. Бабаларымыз сауда керуендерін шекарада тоқтатып, тексеріп, оның бәрін сатып алып, өз территориясы арқылы өткізіп екінші, үшінші елдерге сатып отырған. Сонда тауарды белгілі бір мерзімге дейін сақтайтын, баптайтын, тіпті кейбірін қайта өңдейтін мүмкіндіктері болған.
Қазір де транзиттік әлеуетті шын арттырам десе, мүмкіндік мол. Әрине, Еуразиялық экономикалық одақтың кейбір талаптары тежеп-ақ тұр, бірақ мүлде мүмкіндік те жоқ емес. Бұл орайда Орталық Азия мен Иран бағытын мысал етеміз. Бүгінде Иран арқылы үшінші елдерге бидай немесе ұн экспорттауға жол ашық. Мысалы, Ирак жыл сайын Түркиядан 2-2,5 млн тоннадан аса ұн импорттайды екен. Ал Түркия өз кезегінде бидайды Ресей, Украина және Қазақстаннан сатып алады. Теңізден теңіз асып жүрген сол бидайды өзімізде ұнға айналдырып, төте теңіз жолы немесе теміржолмен Иран арқылы Иракқа алып барудың амалын қарауға болады. Қалауын тапса, реэкспорт та елімізге көп пайда әкелуі бек ықтимал. Бұл жолды Иран мамандары ұсынып отыр.
«Ақтау порты арқылы Анзали немесе Иранның жаңа Каспий портына қазақстандық бидай немесе ұнның реэкспортын ұйымдастыруға болады. Одан әрі астық немесе ұн жүк көліктерімен Иран-Ирак шекарасына дейін тасымалданады. Одан да әрі қарай жүк көліктерімен Ирактың Сүлеймания қаласына дейін тасымалданады», дейді ирандық New Silk Road компаниясының маманы.
Обалы не керек, Орталық Азия елдері мен Иран Ислам Республикасы азық-түлік пен басқа да өнім қажеттіліктерін Қазақстаннан үшінші елдерге жеткізу мен ашық теңізге Парсы шығанағы арқылы шығудың түрлі тиімді жолдарын ұсынып жатыр. Қазақстан тозығы жетіп тұрған транзиттік жолдарды оңалтып, тасымал көлік-құрамдарын жаңартса және шекаралық бекеттердің өткізу қабілетін аттырса, ұтары көп болмақ.
Қазақстан транзиттік дәліздерді әлемдегі озық стандарттарға сай жабдықтап, жақсартпаса, ұлан-ғайыр жердегі тозығы жеткен халықаралық жолдардың пайдасы болмайды. Мұнымен бірге онда жүретін көліктер де жаңғырып, жаңартылмаса, ел экономикасына көлік-логистика саласынан пайда келуі екіталай. Бүгінде автокөлік паркі ескірген, әуежайлар тозған, теңіз кемелерін жаңарту бюджеттік несиені қажет етеді.
Автомобиль көлігі
Елімізде автокөліктердің (АТС) тозу деңгейі жоғары. Республикада автомобильдердің шамамен 4,5 миллион бірлігі тіркелген. Министрліктің дерегі бойынша халықаралық жүк тасымалы саласындағы көлік жүйесінің тозу деңгейі бұдан екі жыл бұрын 22 пайыздан 78 пайызға дейін өскен екен.
«Бұл жағдай жүк көліктеріне қойылатын экологиялық талаптарды күшейтумен қатар халықаралық жүк тасымалдау нарығындағы отандық автотасымалдаушылар үлесінің 52-ден 31 пайызға дейін төмендеуіне әсер еткен негізгі факторлардың бірі болды. Олар елде тасымалданатын жүктің 80 пайыздан артығы және жүк айналымының үштен бірінен астамы», делінген ақпаратта.
Ведомство ресейлік ағындардың «ЕО – Орталық Азия» бағытына қайта бағдарлануына байланысты экспорттың, импорттың және транзиттің өсу болжамдарын ескере отырып, қазақстандық халықаралық тасымалдаушыларға флотты айтарлықтай ұлғайту қажет болатынын атап өтті. Теңіз флотының да оңып тұрғаны шамалы. Ол үшін «Жүк және жолаушыларды коммерциялық тасымалдау саласын жаңарту және толықтыру үшін қомақты инвестициялар қажет», деген министрлік өкілі.
Министрлік көлік пен логистиканың инновациялық дамуының баяу қарқынына да назар аударды. Бұл негізінен ақпараттық қамтамасыз етуге және көлік-логистикалық үдерістерді автоматтандыруға қатысты. Сонымен қатар контейнерлік және интермодальдық тасымалдау деңгейі де төмендеп, 0,2 пайызға дейін түсіп кеткен.
Теміржол
Теміржол саласындағы проблемалардың үлкені транзиттің ұлғаюына инфрақұрылымның дайын еместігі болып отыр. Көлік ағынының артуы өз мүмкіндігінің шегінде жұмыс істеп тұрған «Достық» шекара өткелінің инфрақұрылымына және оған жақын бекеттерге қосымша салмақ түсірген. Сондықтан Достық – Мойынты учаскесінің құрылысын жеделдетіп аяқтау қажет.
Тағы бір кері тартып отырған жағдай – магистралды теміржол желісінің жалпы ұзындығының төрттен бір бөлігіне ғана электр тартылған. Бұл қазақстандық компаниялардың жүк тасымалдау сұранысын толық қанағаттандыра алмай отыр. Оған қоса жүк және жолаушылар тасымалының қолданыстағы тарифтік үлгісі теміржол саласына қауіп төндіреді-міс. Сондықтан салада үлкен жаңғыру және жаңару жұмыстары күтіп тұр деуге негіз бар.
Авиация
Еліміздегі кейбір әуежайлардың инфрақұрылымы тым қатты тозып кеткен. Бұл аэродромды күтіп ұстауға, әуе кемелеріне жерде қызмет көрсетуге кедергілер келтіреді. Сондай-ақ авариялық құтқару жұмыстарын қамтамасыз етуге арналған жабдықтар мен техникалық құралдардың ескіруі де назар аудартады. Бұлармен бірге, ұшу-қону жолағының жасанды жабындарының, такси жолдарының, перрондардың да әбден тозығы жеткен. Авиация саласы білікті кадрлардың тапшылығына тап болып отыр. Мұнымен қоса жолаушылар мен жүк тасымалы да ойдағыдай емес көрінеді.
Енді әуе тасымалдарын табысты ету үшін жаңа амалдар қарастырылып жатыр. Мысалы, Азия – Еуропа – Азия бағыты бойынша әуе тасымалының транзиттік әлеуетін іске асыру үшін хаб арқылы Еуропа және Азия елдеріне бағыттардың ыңғайлы байланысын ұйымдастырмақ. Сөйте жүріп, әуе кемелері паркін одан әрі жаңартуды жалғастыра бермек.
Теңіз және өзен көлігі
Бұл салада Каспий теңізі деңгейінің жыл сайын 6-7 см-ге төмендеуі басты проблема болып тұр. Осыған байланысты кемелерді толық тиеу мүмкін емес. Қазіргі уақытта жүк көтерімділігі 12 мың тонна мұнай танкерлеріне тиеу 70 пайызды құрап, жүк тасымалдаушы компанияларға экономикалық шығын әкеліп жатыр. Оған қоса орта мерзімді перспективада теңіз тасымалының ұлғаюы порт инфрақұрылымын жаңғыртып, сауда флотын мамандандырылған кемелермен толықтыруды қажет етеді. Тез арада паромдар құрылысын қолға алып, мемлекеттік қолдау көрсеткен жөн. Өйткені бұл сала үлкен кірістерді әкелмейді. Бірақ ел экономикасы үшін мультипликативті әсерді қамтамасыз етеді. Тұтастай алғанда, оның ішінде сыртқы сауданы жүк тасымалы нарығындағы күрт ауытқулардан қорғайды және отандық экспорттаушылар үшін көлік мүмкіндіктерін кеңейтеді.
Отандық теңіз порттарынан экспорттық жүктерді өз кемелерімізбен «өз жүгің, өз портың, өз флотың» қағидасы бойынша тасымалдау мемлекеттің экономикалық қауіпсіздігін қамтамасыз етеді. Қалайда бірер жылда Ақтау портындағы мұнай терминалдарын қайта жаңғыртып, танкер паркін салу қажеттілігі туындап тұр. Расын айтқанда, халықаралық жүк тасымалымен айналысатын кемелерді жаңарту үшін кеме жасау базасының жоқтығы отандық сауда флотының дамуын әжептәуір тежеп отыр, дейді салаға жауапты мамандар.
«Жүк ағындарын әртараптандыру порт инфрақұрылымына өте көп инвестициялар тартуды және жүк тиеу жабдықтарын сатып алуды талап етеді. Мемлекетке саланы қаржыландыру қиындап бара жатқандықтан, ең жақсы шешім МЖӘ нысандарын пайдалана отырып, теңіз терминалдарын инвестициялау үшін жеке капиталды тартқан дұрыс», дейді ведомство өкілі.
Осы мәліметтерге қарағанда, еліміздің көрші мемлекеттерге транзиттік қолайлылығы аса жоғары болғанымен, сол халықаралық төте жолдарды біз дұрыстап пайдалана алмай жүрген сияқтымыз. Әйтпесе, Ақтау портына жақын маңға аз уақытқа мал иіретін үлкен мал базасын ұйымдастырса, Иран елі жыл сайын Қазақстаннан 300-400 мың бас тірі қой алып тұруға пейілді. Негізі Иран Ислам Республикасы бір жылда 700-800 мың басқа дейін тірі қой импорттап отырады екен. Иранды тым құрығанда осы қой малымен ғана қамтамасыз ете алмайтынымыз – үлкен өкініш. Осындайда Абайдың «Тым болмаса кеттің ғой, мал баға алмай!» деген кейісті сөзі ойға оралады.