Сабыр ҚАСЫМОВ: Толық ақтаудың өлшемі – әділеттілік
Мамырдың соңғы күні – қуғын-сүргін құрбандары мен аштық нәубетіне ұшырағандарды аза тұтатын күн. 31 мамыр – күллі қазақ қара жамылатын күн. Бүгін «Жарты халықты жалпы халық болып жоқтайтын» (Смағұл Елубай) күн. Халқымызға қарсы жасалған қасіреттің таңбаланып, күнтізбеге енгізілгеніне, ресми аталып келе жатқанына биыл 26 жыл болады екен.
Арада аз уақыт өткен жоқ. Бірақ қуғын-сүргіннің қасіреті, аштық жылдардың ақиқаты, қазақты ұлт ретінде жою саясатының сұрқия жоспары әлі күнге дейін толық ашылмай келеді. Тарихтағы осы олқылықтың орнын қашан толтырамыз? Түбіне тереңдей берсең, талай тағдыр мен тың деректер шығатын зұлмат жылдар зобалаңынан сабақ алдық па? Бас көтергенін баудай түсірген сол кездегі биліктің айқын бет-бейнесін тани алдық па? «Кіші Қазан» деп қазақтың қара қазанының түбін тесіп, ақыр соңы жанын алған ұлттық қасіретті ұлықтай алдық па? Өйткені «Ұлттық қасіретін ұлықтай алмаған ұлт ұлттық қуанышын да ұлықтай алмайды» емес пе?
Қазақ халқының ХХ ғасырда басынан өткерген қасіретіне қатысты осы сұрақтарды Саяси қуғын-сүргін құрбандарын толық ақтау жөніндегі мемлекеттік комиссияның жобалық офисінің жетекшісі, «Қаһармандар» республикалық қоғамдық қорының президенті Сабыр ҚАСЫМОВҚА да қойған едік. «Ең қиын қасірет – ұлттық қасіретті ұмыту, оның тарихи салдарын жеңіл қабылдау» екенін айтқан қоғам қайраткері: «Өткеннен сабақ алуымыз керек. Тарихи қателіктерді қайталауға жол бермеудің де біз үшін маңызды өте зор», дейді.
Суретті түсірген Ерлан ОМАР, «ЕQ»
– Сабыр Ахметжанұлы, Саяси қуғын-сүргін құрбандарын толық ақтау жөніндегі Мемлекеттік комиссияның жұмыс істеп жатқанына күзде үш жыл толады. Комиссияға қандай міндеттер жүктеліп еді? Осы уақытта нақты қандай нәтижелерге қол жеткізілді?
– Президент Қасым-Жомарт Тоқаевтың 2020 жылдың 24 қарашадағы Жарлығына сәйкес құрылған Мемлекеттік комиссияның негізгі міндеті – саяси қуғын-сүргін құрбандарына қатысты тарихи әділеттілікті қалпына келтіру, атап айтқанда, қуғын-сүргін құрбандары мен зардап шеккендерді құқықтық және саяси тұрғыдан толық ақтау. Мемлекет басшысы бір сөзінде егер біз 1920-1950 жылдардағы саяси қуғын-сүргін құрбандарына қатысты тарихи әділеттілікті қалпына келтірмесек, онда әділетті мемлекет пен демократиялық қоғам құра алмайтынымызды айтты.
Ең бастысы, ғылыми-теориялық тәжірибелік тұрғыдан ауыз толтырып айтарлықтай нәтиже бар. Осы жылдар ішінде саяси қуғын-сүргін құрбандарын толық ақтау жөніндегі Мемлекеттік комиссияның төрағалары Қырымбек Көшербаев пен Ерлан Қариннің басшылығымен жан-жақты, сондай-ақ көп деңгейлі жұмыс атқардық.
Қуғын-сүргін тақырыбының ғалымдары мен зерттеушілері Мемлекеттік комиссия жүргізіп жатқан жұмыстың маңыздылығы туралы айтқанда «біз тоталитарлық режімді құрған және әлі де сол режімді қорғап жүрген «айсбергті» орнынан қозғап, Қазақстанда архивтік революцияны бастадық және большевиктік-коммунистік режім мен оның қорғаушылары тұрғызған тас қабырғаны тесіп өттік» дейді.
Жұмыстың негізгі мақсат-міндетіне бойлап, әдіснамамыз бен тәсілдерімізді жан-жақты игерген комиссия ғалымдары мен сарапшылары ақыр соңы декоммунизация мен деколонизацияның нақты үдерістері басталғанын айтады. Бұл бізді қуантады және алға ұмтылдырады, өйткені 90-жылдардың аяғында елімізде мемлекет құруда қоғамдық-саяси өмірде де басқарудың бұрынғы әдістерін, бұрынғы тәсілдері мен стандарттарын қолдану жалғасып жатқанын өз көзімізбен көріп, көз жеткіздік.
Сіресіп қалған бұл жүйе әсіресе күштік құрылымдар мен құқық қорғау органдарының қызметінде анық байқалды. Осыған қарамастан сол кезде-ақ біз мемлекеттік деңгейде «Қазақстанды отарсыздандыру және декоммунизациялау бағдарламасын» әзірлеп, қабылдауды ұсынған едік.
Мемлекеттік комиссия зардап шеккендердің түрлі санаттары мен құрбандарын зерттеуді бағалаудың жаңа ғылыми зерттеу қағидаттарын, әдістері мен критерийлерін әзірлеп, оны нақты істе пайдаланды. Сондай-ақ, жаңа құралдар әзірленіп, іске қосылды. Қазіргі таңда «халық жауы», «әлеуметтік қауіпті элемент», «контрреволюционер», «буржуазиялық ұлтшыл» сияқты бұрынғы большевиктік-сталиндік терминдер мен ұғымдарға жаңа мазмұн беріліп, бұл сөздердің репрессиялық сипатын ашатын жаңа глоссарий әзірленіп жатыр.
Біз толық құқықтық, ал саяси қуғын-сүргін құрбандарының кейбір жекелеген санаттары бойынша саяси ақтаудың ғылыми негіздеменің іргетасын қаладық. Қуғын-сүргін мен ақтау үдерістерін зерттеу кезінде іс жүргізу құжаттары рәсімделген құрбандармен ғана шектеліп қалуға болмайтынын теориялық және іс жүзінде дәлелдедік. Бірқатар жаңа тұжырымдамалық ғылыми жаңалық, қорытынды мен практикалық ұсыныс жасадық. Атап айтқанда, қазақ ұлтының өкілдері: азамат ретінде де, қазақ халқының құқықтары мен мүдделерін қорғаушы ретінде де қатарынан екі рет қуғын-сүргінге ұшырағанын дәлелдеп бердік. Бұл тарихи ақиқат бұрын ғылыми зерттеулерде де, нормативтік-құқықтық актілерді әзірлеу мен қабылдауда да мүлде ескерілмеген еді.
Мемлекеттік комиссия жұмысы аясында кеңес кезіндегі жаппай саяси қуғын-сүргін проблемасын мемлекеттік деңгейде шешу және Қазақстандағы қуғын-сүргін құрбандарын толық ақтаудың жаңа тұжырымдамасы әзірленіп, қазіргі таңда жұмыс барысында осы құжат қолданылып келеді. Қазақ автономиялық және одақтық республикаларында болған саяси қуғын-сүргінді кешенді зерттеудің ғылыми-негізделген әдістемесі әзірленді; Қазақстандағы қуғын-сүргіннің ерекшеліктері айқындалды; саяси қуғын-сүргіннен зардап шеккендер мен құрбандардың негізгі (базалық) санаттары белгіленді. Саяси қуғын-сүргін құрбандары мен зардап шеккендердің әрбір базалық санатын ақтау бойынша арнайы әдістеме, іргелі ғылыми-теориялық қағидаттар мен критерийлер әзірленді. Жалпы, бұл бағытта Мемлекеттік комиссия деректі материалдарды ғана емес, сонымен бірге үлкен ғылыми-теориялық капитал жинақтады. Тарихшы, заңгер, саясаттанушы ғалымдар мен басқа да қоғамтанушылардың алдында тұрған ендігі міндет – жаңа ғылыми-тақырыптық бағыттарды одан әрі дамыту.
Біз «Қазақстандағы Кіші Қазан» бағдарламасын күштеп іске асырумен байланысты Қазақ Республикасындағы басты әрі ең үлкен террор мен жаппай саяси қуғын-сүргінді жан-жақты әрі жүйелі зерттеуді қолға алдық.
Бұл – халыққа қарсы жүргізілген саясат еді. Бұл – Қазкрайкомның бірінші хатшысы Ф.Голощекиннің И.Сталинмен келісілген авантюралық шешімдер қабылдауының ауыр салдары болатын. Осы саясатқа қарсы шыққандардың барлығы – келіспеушілік пен қарсылық білдіргендердің қатаң жазалау акцияларымен сағын сындырған, халықтың жартысынан көбі қуаңшылықтан ушығып кеткен ел тарихындағы бұрын-соңды болмаған трагедия еді бұл.
Белгілі себептерге байланысты елімізде күштеп іске асырылған «Қазақстандағы Кіші Қазан» бағдарламасы жан-жақты әрі терең зерттелген жоқ. Биліктің көзқарасы, оның жүйелі жүргізіп келген акциялары мен іс-әрекеттерінің басты көздегені – қазақ халқының тыныс-тіршілігін қамтамасыз етудің қалыптасқан нысанын, қазақ ауылын әлеуметтік-шаруашылық қауымдастық ретінде жою болған. Мұны айғақтайтын материалдар жеткілікті болғанымен, осы күнге дейін бұл бағдарламаның салдарына нақты саяси баға берілген жоқ.
Құпиясыздандырылған құжаттар бүкіл ауыл мен аудан халқы аштықтан қырылып жатқанда да мал, ет, астық және басқа да ауыл шаруашылығы өнімдерін тәркілеу жөніндегі саяси науқандар жалғасқанын айғақтайды.
Қазақстандағы большевиктік-сталиндік билік, атап айтқанда, халықтың қарсылығына қарамастан тағайындаған Ф.Голощекин мен оның қолшоқпарлары, оларға белсенді қолдау көрсеткен ОГПУ органдары, қызыл әскер, милиция бөлімдері, прокуратура органдары мен соттардың қолдап-қолпаштауымен ауылдағы «голощекиндік» революция атауымен жүйелі түрде жүзеге асырылды.
Голощекин капитализмнен аттап өтіп, социализм-коммунизмге жетуде, пролетариаттың көмегімен көшу мүмкіндігі туралы әйгілі маркстік-лениндік доктринаны іс жүзінде жүзеге асырды. Осылайша ол даңққа бөленіп, революционер ретінде өзінің ұлылығын дәлелдегісі келді. Мемлекеттік зорлық-зомбылық, жаппай саяси қуғын-сүргін, соның салдарынан болған орасан зор құрбандық, ең алдымен халықтың жаппай қырылуы – мұның барлығы ол үшін екінші дәрежедегі мәселе еді. Ол «революция ақ қолғаппен жасалмайды» деген сөзді жиі қайталайтын. Сол себепті де апаттың болары, халықтың жаппай қырылатыны сөзсіз еді, бұл нәубеттен қашып құтыла алмайтынын билік жақсы білді.
Мемлекеттік комиссия архивтер әдіснамасы және құпиясыздандыру жөнінде кіші комиссияларды, 10 ғылым-зерттеу жұмыс тобын құрды. Сондай-ақ, қуғын-сүргіннен зардап шеккендер мен құрбандардың негізгі санаттарын кешенді зерттеу үшін облыстар мен республикалық маңызы бар қалаларда өңірлік комиссиялар, ал олардың жанынан тақырыптық бағыттар бойынша жұмыс топтары жасақталды.
Мемлекеттік және арнаулы архивтерде мұрағаттық құжаттарды құпиясыздандыру бойынша тұрақты жұмыс істейтін комиссиялар жұмыс істеді. Мемлекеттік комиссияның жұмысына елімізден 240-тан астам ғалым мен сарапшы тартылды, олардың 150-і құпия құжаттарға қол жеткізді. Мемлекеттік комиссияның мұрындық болуымен 2 млн 400 мыңнан астам архив құжаты құпиясыздандырылды; жаппай саяси қуғын-сүргін құрбандарын ақтау туралы қолданыстағы заң аясында 311 мыңнан астам құрбан мен зардап шеккендер ақталды.
– Мемлекеттік комиссия жұмысының әдіснамасы, қағидаттары мен тәсілдеріне кеңірек тоқталсаңыз.
– Мемлекеттік комиссия ғалымдары мен сарапшылары ең алдымен, кеңестік кезеңде, еліміздің тәуелсіздігі жылдарында қолданылған ақтаудың бұрынғы тәсілдері мен тәжірибесін зерделеді. Қазақстандағы саяси қуғын-сүргін мәселелері бойынша большевиктік-сталиндік биліктің мемлекеттік саясаты жеке зерттелді. Кеңес одағы, Қазақ автономиясы мен кеңестік республикалардың партиялық-кеңестік органдары қабылдаған негізгі мемлекеттік актілерге, сондай-ақ қазақстандықтардың жаппай саяси қуғын-сүргінге ұшырауына түрткі болған жазалаушы органдар қабылдаған негізгі актілерге ғылыми-құқықтық талдау жүргізіліп келеді. Сондай-ақ, түрлі санаттағы құрбандар мен саяси қуғын-сүргіннен зардап шеккен отандастарымыздың саяси қуғын-сүргіні бойынша құқық қолдану тәжірибесін жан-жақты зерттедік.
Саяси қуғын-сүргін құрбандары мен зардап шеккендерді зерттеудің өзіндік қағидаттары мен критерийлері түзілген отандық әдіснаманы әзірледік. Мәселен, Мемлекеттік комиссия «Мемлекеттік комиссия, кіші комиссиялар және жұмыс топтарының мүшелеріне арналған (жалпы) әдіснама», «Өңірлік комиссияларға арналған жадынама-нұсқаулық» пен «Ғалымдар мен сарапшыларға басшылық жасау үшін саяси қуғын-сүргін құрбандарын толық ақтау жөніндегі өңірлік комиссиялардың қызметін ұйымдастыру жөніндегі әдіснаманы» дайындады.
Біз билік пен жазалаушы органдардың қызметін сол кездегі Конституция мен заңдарға сәйкес талдаймыз. Қаншалықты қайғылы әрі шетін болса да біз мәселелерді тұтастай да, жеке фактілерді де саясаттандырмаймыз. Біздің көздегеніміз өзге халықтар мен басқа мемлекеттерді кінәлап, жау іздеу емес. Басты мақсатымыз – жазықсыз құрбандар мен зардап шеккен отандастарымызды саяси қуғын-сүргіннен толық ақтау.
Мемлекеттік комиссия мен жұмыс топтарының мүшелері күштік құрылымдарға архив құжаттарын құпиясыздандыруға көмектеседі. Атап айтқанда, Қазақстан Республикасының мемлекеттік құпияларының болмауы, сақтау мерзімінің аяқталуы (80-100 жыл өтті) және большевиктік-сталиндік биліктің саяси қуғын-сүргіндері бойынша құпиясыздандыру қажеттігіне, сондай-ақ басқа да құқықтық негіздер бойынша оларда сақталған материалдарды құпиясыздандыру қажеттігін көрсетеді. Бұл жұмыстардың барлығы ғылыми, құқықтық жоспардағы халықаралық критерийлерге сүйене отырып іске асырылады.
Мемлекеттік және өңірлік, кіші комиссиялардың және ғылыми-зерттеу жұмыс топтарының мүшелері қашанда, әсіресе, тарихи оқиғалар мен тарихи фактілерді, сондай-ақ мемлекеттік органдар мен тарихи қайраткерлердің рөлі мен қызметіне баға беруде жершілдік, рушылдықтан іргесін аулақ ұстап, мемлекеттік ұстанымда болуы шарт.
Қуғын-сүргін құрбандарының жекелеген санаттарын ақтау мәселелерін шешу жолында біздің көзқарасымыз бен принциптеріміз халықаралық стандарттар мен құндылықтарға, құқық нормаларына иек артады.
Мемлекеттік, өңірлік, кіші комиссиялардың және ғылыми-зерттеу жұмыс топтарының барлық мүшелері осындай әдіснамамен қаруланған. Мұндағы мақсат – Мемлекет басшысының саяси қуғын-сүргін құрбандарын толық ақтау бойынша алға қойған міндеттерін жоғары деңгейде орындау.
– Саяси қуғын-сүргін құрбандарын толық ақтау және тарихи әділеттілікті қалпына келтіру бағытындағы жұмыс еліміз үшін өте маңызды. Зұлмат жылдар жайында архив құжаттары не дейді?
– 1920-1950 жылдардағы сталиндік қуғын-сүргін, атап айтқанда 1937-1938 жылдардағы ауқымды террор – бүкіл кеңес одағының, бұрынғы кеңес республикаларының барлық халықтарының ортақ трагедиясы. Бұл террорды жүзеге асыру кезінде КСРО-ның барлық халқы зардап шекті. Осы қалың қасіреттің бел ортасында Қазақстан мен отандастарымыз да бар.
Қазақ халқының тағдырына тап болған қайғы-қасірет, бүкіл Қазақстанның трагедиясы жаппай саяси қуғын-сүргін болып саналады. Әсіресе, 1928-1932 жылдары жүргізілген «Қазақстандағы Кіші Қазан» халыққа қарсы бағдарламасын күшпен іске асырудың салдары өте ауыр болды.
Бұл бағдарламаны қазақ жеріндегі ауыл-аймақтарда жүргізілген зорлық-зомбылық төңкерісі деуге болады. Жүйелі әрі бір мезгілде жүргізілген арнайы күштік операцияларға жазалаушы органдар жұмылдырылды. Тек байлар мен кулактардың ғана емес, барлық ауқаттылардың мүлкін жаппай тәркілеу; күштеп ұжымдастыру және күштеп отырықшыландыру; астық пен ет өнімдерін тартып алу, т.б.
Ф.Голощекин мен оның жандайшаптары биліктің қылмысы мен қатыгездігіне қарсы шыққан қазақ ауылындағы басты саяси күшті бірден басып-жаншып, көздерін жою үшін қозғалыс көшбасшылары мен белсенділеріне, «Алаш» партиясына қатысты қылмыстық істі қолдан ұйымдастырып отырды.
Соның кесірінен 40-тан астам адам қамауға алынып, көбі сотталып, енді бірі елден қуылды. Сот үкімімен Ж.Аймауытұлы, А.Юсупов атылып кетті. А.Байтұрсынұлы да алғашында ату жазасына кесіледі, алайда артынан үкім 10 жылға бас бостандығынан айыру жазасына ауыстырылды. Бас көтергендердің біразы әртүрлі мерзімге сотталып, абақтыға жабылды.
Халел Досмұхамедұлы, Жаһанша Досмұхамедұлы, Мағжан Жұмабаев, Елдес Омарұлы, Ибрагим Сәтбаев, Әбуәлі Әділов, Абдолла Ұзақбаев, тағы басқалары жер аударылды.
Бұл қасіреттің басты себебі – қазақ халқын тіршілік көзінен айыру және сталиндік биліктің саясатымен келіспейтіндерді жаппай қуғын-сүргінге ұшырату жөніндегі биліктің қатыгез әрекеттері еді. Биліктің ойластырылмаған әрекеттерінен отандастарымыз үлкен апат – аштыққа ұшырады. Осы жылдары болған қуаңшылық, ауа райының қолайсыздығы халық трагедиясын одан сайын қалыңдатып, құрбан болғандардың санын арттыра түсті.
Бұл – жаһандық, емделмейтін тарихи драма, халқымыздың санасындағы жара мен азап. Бұл – қазақ халқының, еліміздің әр патриоты, әрбір демократы мен прогрессивті отандасымыздың жан дүниесіндегі қаны сорғалаған жара. Бұл жара осы қасіретті оқиғаның нақты себептері анықталып, тиісті баға берілмейінше жазылмайды.
Бұл – әсіресе тәуелсіздік алғаннан кейін халқымызға, отандастарымыздың бүгінгі ұрпағына артылған аса ауыр моральдық жүк. Бұл – қазақ саяси элитасы, оның ішінде биліктегі халық өкілдері мен әрқайсымыздың даналығымыз бен адамгершілігіміздің сыналатын тұсы.
Егер депутаттардың қазіргі құрамы біз әзірлеген заң жобаларын қабылдаса, осы тарихи және моральдық жүктен арылып қана қоймай, перзенттік және азаматтық борышымызды орындаған болар едік. Барлық отандасымыз бен шетелдік прогрессивті жұртшылық зұлмат жылдары ұлтымыздың жартысы қуаңшылық пен жұттан қырылып қалмағанын түсінер еді. Өткеннен сабақ алуымыз керек. Мұндай тарихи қателіктерді қайталауға жол бермеуіміз де өте маңызды.
Ал егер Парламент депутаттары «Қазақстаннан кеткен мәжбүрлі босқындар туралы» үшінші заңды қабылдаса, «Қазақстандағы Кіші Қазан» бағдарламасын күштеп іске асыру кезінде Отанын тастап кетуге мәжбүр болған, Мемлекеттік комиссия анықтап берген миллионнан астам босқын алдындағы борышымызды да өтер едік. Сондай-ақ, осы шешімді зарыға күткен 5-6 миллионнан астам отандасымыздың арман-өтінішін орындаған болар едік.
Президент өз Жарлығымен Саяси қуғын-сүргін құрбандарын толық ақтау жөніндегі Мемлекеттік комиссияны құрған кезде, «зиялы қауым», көзі ашық азаматтар тарихи әділдікті қалпына келтіреміз, жұртшылықты, жаппай саяси қуғын-сүргін құрбандарының ұрпақтары аңсай күткен шешімдерді қабылдаймыз, бүгінгі ұрпақтың мойнына түскен осы моральдық жүкті алып тастаймыз деп үміттенді.
Миллиондаған құрбанның алдында кеш мінәжат етсек те тек лайықты бағасын беру арқылы осы моральдық жүктен арылып, халықтың сан жылдар бойы сыздаған жан жарасын емдей аламыз. Біз халқымыздың басына төнген ауыр қайғы-қасірет – сталинизмнің күнәсі мен қылмысы үшін мінәжат етуіміз керек, әйтпесе жазасыздық пен ата-аналарымыз бен аталарымызға жасалған қатыгездіктен халықтың қаны сорғалаған бұл жара өздігінен жазылып кетпейді, керісінше асқына береді. Егер біз бұл қадамды да жасай алмасақ, ертең өзімізді кешіре алмаймыз. Өйткені әке-аталарымыз, ана-әжелеріміздің адал атын жаңғыртып, абыройы мен қадір-қасиетін қалпына келтіруге міндеттіміз.
– Биыл қаңтар айында Мемлекет басшысына қуғын-сүргін тарихына арналған құжаттар мен материалдардың 31 томдық жинағы жарық көрді. Бұл жинаққа қандай құжаттар кірді? Көптомдық қандай принцип бойынша жасалды? Бұл материалдар қандай ақпарат көздерінен жинақталды?
– Көптомдық материалдары негізінен отандық архивтерден, бұрын жабық болған, сондай-ақ шетелдік қорлардан жинақталды. Ең алдымен, біз жаппай саяси қуғын-сүргінге құжаттық негіздеме болған кеңес одағы мен Қазақстанның партиялық-кеңестік органдарының актілерін, сондай-ақ олар құрған күштік құрылымдар, орталық және жергілікті арнайы органдардың актілерін жинауға тырыстық. Жоғары тұрған органдар мен лауазымды тұлғалардың құқық қолдану практикасының құжаттары (циркулярлар, хабарламалар, есептер, ақпарат, актілер, есептер, айыптау қорытындылары мен үкімдері, т.б.) қоса тіркелді.
Жинақтың алғашқы он томы – тақырыптық бағыттар, басқалары аймақтардағы жаппай саяси қуғын-сүргін материалдары бойынша топтастырылды. Көптомдықты жариялау қағидаты бірыңғай тәсілге негізделген: мемлекеттік акт, басқа да түрлі құжат түпнұсқалығы, олардың шығу тегі тексеріліп, міндетті түрде көрсетіледі. Жинақтағы құжаттардың дені бұрын жарияланбаған.
– Мемлекет басшысының тапсырмасымен Қазақстан тарихына арналған көптомдық дайындалып жатыр. Осы еңбекті дайындауда Мемлекеттік комиссия жұмысы аясында жинақталған материалдар, тың деректер мен зерттеу нәтижелері пайдаланыла ма?
– Әрине, қазірдің өзінде қолданылып жатыр. Өйткені біріншіден, кеңестік кезеңнің жаңадан құпиясыздандырылған материалдары бұрынғы большевиктік-коммунистік догмалар мен үлгілерсіз белгілі бір құбылыстарды, фактілерді, цифрлық деректерді объективті, жаңа тәсілдермен бағалауға мүмкіндік береді. Екіншіден, Мемлекеттік комиссияның жұмысына қатысып жүрген көп ғалымдар – дайындалып жатқан көптомдықтың авторлары. Мәселен, Ш.Уәлиханов атындағы Тарих және этнология институтының директоры З.Қабылдинов – Мемлекеттік комиссияның қызметін қамтамасыз ету жөніндегі жобалау кеңсесі басшысының орынбасары ретінде көптомдық басылымға жауапты.
Бір ғана мысал келтіруге болады. Бұған дейін кеңестік ғылымның қағидаттары бойынша, оның ішінде партиялық-мемлекеттік органдар мен олардың басшыларының саясатын біржақты бағалайтын отандық ғалымдар мен зерттеушілер «Қазақстандағы Кіші Қазан» халыққа қарсы бағдарламасын іске асыру барысында елімізден ағылған миллионнан астам босқынды «көшпенділер», тіпті кеңес өкіметінің шешімдеріне қарсы шыққан «бандалық құрылымдар» деп жариялады.
Ал отандастарымыздың елден қашуының себептері мен мән-жайларының тереңіне үңілсек, талдау қорытындылары олардың «мәжбүрлі босқын» мәртебесінің белгілеріне жататындығын айғақтайды. Өйткені олар өз өмірлерін, отбасын және жақындарының өмірі мен әл-ауқатын аман сақтап қалу үшін кіндік қаны тамған туған жерлері мен тарихи Отанын тастап кетуге мәжбүр болды.
Сол себепті заң жобаларын дайындаған жұмыс тобы «1920-1930 жылдары Қазақстаннан кеткен мәжбүрлі босқындар туралы» заңның жеке жобасын әзірлеп жатыр. Ал Мемлекеттік комиссияның материалдары кеңестік кезеңге қатысты көп томдық басылымда қолданылады.
– Президенттің саяси қуғын-сүргін құрбандарын толық ақтау жөніндегі Жарлығын орындау мақсатында Мемлекеттік комиссия нормативтік-құқықтық актілерді дайындау бойынша қандай жұмыс жүргізді?
– Мемлекеттік комиссия төрағасының өкімімен белгілі ғалым, заң ғылымдарының докторы, Қазақстанның еңбек сіңірген қайраткері И.Борчашвили бастаған саяси қуғын-сүргін құрбандарын толық ақтау жөніндегі заң жобасын әзірлейтін арнайы жұмыс тобы құрылды. Бұл топ Мемлекеттік комиссияның материалдарын, оның ішінде саяси қуғын-сүргін мәселелері бойынша жаңадан құпиясыздандырылған құжаттарды, сондай-ақ Мемлекеттік комиссияның және өңірлік комиссиялардың жұмыс топтарының ұсыныстарын жан-жақты зерделеді.
Осылайша, жұмыс тобы саяси құғын-сүргін құрбандарын толық ақтау үшін үш заң жобасын әзірлеу қажет деген қорытындыға келіп отыр.
Бірінші заң жобасы қолданыстағы заңнамада қамтылмаған, сондай-ақ заңда аталған, бірақ ақталмаған қуғын-сүргін құрбандары мен зардап шеккендердің 10-нан астам негізгі (базалық) санатын толық құқықтық ақтауға қатысты. Олар – негізінен шаруашылық қуғын-сүргінінің құрбандары.
Екінші заң жобасы қуғын-сүргін құрбандарының жекелеген санаттарын саяси ақтау қажеттігінен туындап отыр. Бұл марксизм-ленинизмге қайшы келетін ғылыми идеялары үшін құрбан болған ғалымдар мен шығармашылық адамдар, дін қызметкерлері, Қазақстанның бостандығы, тәуелсіздігі мен аумақтық тұтастығы үшін күресушілер, т.б. Осы санаттағы құрбандар үшін үкімнің қарапайым күшін жою, яғни заңдық тұрғыдан ақтай салу жеткіліксіз. Осы санаттың құрбандары және олардың ұрпақтары талай жылдан бері саяси ақтауды талап етіп келеді. Олар ата-бабасының прогрессивті идеяларын, демократиялық бағдарламаларын, қоғамдық-саяси қызметін, риясыз қызмет ету фактілерін, Отанымыз үшін патриотизм мен жанкештілік ерліктерін ақтауды талап етеді.
Бұл жағдайда құқықтық қатынастардың тәуелсіз блогі, реттеудің жеке пәні, ақтау мен тағзым етудің құқықтық механизмі болғандықтан, дербес заң қажет. Мұндағы субъектілер (құрбандар) – қылмыскерлер емес, өздерінің рухани құндылықтарын сақтап, қорғаған адамдар, қазақ халқының бостандығы, Қазақстанның тәуелсіздігі мен аумақтық тұтастығы, сондай-ақ орасан зор ғылыми жаңалықтар мен қорытындылар әзірлеген ғалымдар.
Үшінші заң жобасы 1 миллионнан астам мәжбүрлі босқын мен олардың Қазақстаннан тыс жерде тұратын ұрпақтарына қатысты.
Осы үш заңды Парламент қабылдаса, Мемлекет басшысының саяси қуғын-сүргін құрбандарын толық ақтау жөніндегі алға қойған міндеттері толығымен жүзеге асар еді.
Ендігі жұмыс Парламент депутаттарына жүктеледі. Толық ақтау үшін жауапкершілігі қос палатаның, әсіресе, Мәжілістің мойнында.
– Мемлекеттік комиссия жұмысының нәтижесінде жиналған материалдарды одан әрі басып шығару жоспарда бар ма? Осы ақпараттың барлығын бір жерге жинақтайтын, визуализацияланатын интернет-портал құру туралы айтылды. Бұл портал қазір жұмыс істеп тұр ма? Оған қарапайым халық қол жеткізе ала ма?
– Биыл – Мемлекеттік кеңесші Ерлан Қариннің тапсырмасымен комиссия материалдарын бірыңғай сериямен 20 жаңа форматтағы естелік, өңірлік 19 жинақ етіп бастыруды жоспарлап отырмыз.
Саяси қуғын-сүргін құрбандарын толық ақтау жөніндегі Мемлекеттік комиссия порталына қатысты айтсақ, портал құрылған, қазіргі таңда жұмыс істеп тұр. Оған Ш.Уәлиханов атындағы Тарих және этнология институтының сайты арқылы кіруге болады. Порталда «Саяси қуғын-сүргін құрбандары – қазақстандықтардың бірыңғай дерекқоры» құрылымдық бірыңғай республикалық базасы және халыққа саяси қуғын-сүргін құрбандарын ақтау мәселелері бойынша қажетті ақпарат алуға мүмкіндік беретін басқа да мәліметтер жинақталған.
– Саяси қуғын-сүргінді зерттеу және құрбандарды ақтау архив құжаттарымен тікелей байланысты. Мемлекеттік комиссия бұл тұрғыда көп жұмыс атқарды. Дегенмен ғалымдар айтатын мәселелер де бар. Бұл – архив құжаттарымен жұмыс істеу кезінде кездесетін кедергілер.
– Мемлекеттік, күштік құрылымдар мен құқық қорғау органдарының арнаулы архивтерінде саяси қуғын-сүргінге қатысты барлық архив қорын жүйелеу, түгендеу ісі қолға алынды. Бұл да Мемлекеттік комиссияның бастамасы болатын. Жоғарғы сотта, прокуратура органдарында, ҰҚК, Әділет министрлігінде салалық архив құжаттарын құпиясыздандыру бойынша тұрақты жұмыс істейтін комиссиялар белсенді жұмыс істеді. Ғалымдар мен зерттеушілер қайда, қалай және қандай архив құжаттарын іздеу керектігі туралы жан-жақты хабардар болды.
Алайда Бас прокуратура, ІІМ, ҰҚК, сондай-ақ облыс прокуратураларының, облыс және республикалық маңызы бар қалалар ІІМ, ҰҚК департаменттерінің архивін (негізінен құпиясыздандырылмаған) Алматы қаласындағы Президент Архивіне ауыстыру кезінде біраз мәселе туындағаны рас.
Аймақтарда жұмыс істеп жүрген ғалымдар өткен жылдан бастап істерінің тоқыраудың алдында тұрғанын айтып шағымданды. Өйткені олар жергілікті билік органдарының саяси қуғын-сүргін мәселелері бойынша шешімдеріне, сондай-ақ осы аймақтарда тұратын азаматтардың тағдырына қатысты материалдарсыз қалды. Ал оларға Алматыға барып-келу қиын, оған да біраз уақыт пен қаржы керек.
Ғалымдардың Президент архивіндегі құпия құжаттарды беру тәртібі мен талабына көңілдері толмайды. Себебі олардың тақырыптары бойынша сапалы ғылыми тұжырымдарды талдауға және жасауға кедергі келтіретін көптеген тыйым мен шектеу бар. Бүгін біз Президент архивінің басшылығымен жұмыс жүргізіп жатырмыз. Осы мәселелердің барлығын шешу жолдарын табу үшін кеңесіп, кездесу өткізуді жоспарлап отырмыз.
– Әңгімеңізге рахмет.
Әңгімелескен
Бану ӘДІЛЖАН