Ас беру: ысырап па, сауап па?
фото:ашық дереккөз
Шариғат пен дәстүрге сәйкес келмейтін, пайдасынан зияны көп кейбір әдеттердің ел арасында кең етек жая бастауы кім-кімді де алаңдатпай қоймайды.
Біз қозғағалы отырған маңызды мәселе туралы Қазақстан Мұсылмандар Діни Басқармасының бастамасымен жарық көрген «Ас беру әдебі» кітабында: «Әсіресе, қайтыс болған кісіні арулап көміп, жаназасын шығарғанда, жетісі, қырық күндігі, жыл толуына байланысты және тағы басқа шараларда дастарқан жайылғанда дінімізде нақты талап етілмеген, салт-дәстүрімізге сай келмейтін, ақырет үшін пайдасыз кейбір әдеттер қоғамда белең ала бастады. Мысалы, жақынынан айырылып отырған қаралы шаңырақ «көпшілікке ас беру – перзенттік міндетіміз» деп шектен тыс шығын жасап, аста-төк, ағын-төгін дастарқан жаюда. Бұл – орташа табысы бар көптеген отбасыға ауыртпашылық тудыратыны сөзсіз. Ауқатты отбасылар асқа ірі қара сойып, құрбан шалып жатқанда, жағдайы төмен және орташа отбасылардың одан қалысқысы келмейтіні түсінікті. Осыдан келе жұрттан қарыз алып, қауғаланып «парызымды орындаймын» деп дүниеден өткен жандарға ас беріп, шығындалып жүргендер де жоқ емес», деп жазылған екен.
Халқымызда құдайы ас беру жоралғысын өткізудің жылдар бойы қалыптасқан өзіндік ерекшеліктері мен дәстүрлері бар. Қазақ бақилық болған жанға ас беру, Құран оқыту, дұға-тілек жасау қайтыс болған кісіге сауабын тигізеді деп сенеді. Ал марқұмға ас бермеу «ата-бабасын сыйламау, аруақтарды құрметтемеу» деп саналған. Алайда бұл «ата-бабама ас бермесем елден ұят болады, перзенттік абыройымнан айырыламын» деген түсінікке алып келіп отырғандай. Өйткені бүгінде құдайы ас бергенде өлілер қамы емес, тірілер ризашылығы ерекше назарға алынатын болды. Мәселен, мейрамханада ас өткізу, қымбат дастарқан мәзіріне мән беру бұл тірілердің көңілінен шығуға тырысу екені жасырын емес. Осы ретте тірілерге де, қайтқан кісілерге де пайдасы тиетін дүниелерге бірдей мән берген дұрыс екенін үлкендер жиі айтып жүр.
Әсіресе, ас берем деп қарыз алып, банкке берешек болып жатқандардың ісі берекесіздік десек, артық айтпаған болармыз. Мұндайда «Қарғa қаз болам деп аяғын үсітіпті» немесе «Тоқал ешкі мүйіз сұраймын деп құлағынан айырылыпты» дейді қазақ. Бай-бағландар ата-бабасына асты қалай өткізсе де жарасады, өйткені байлығы жеткілікті. Бірақ оларда да ысырап болмауы керек дейді дін мамандары. Осы орайда әдет-ғұрыптар мен рәсімдер реттелмесе, жыл өткен сайын бұл қиындықтар күшейе түсуі мүмкін. Сондықтан бүгінгі күні еске алу іс-шараларын ұйымдастыру және өткізу мәселесі шариғат заңдары мен салт-дәстүр бойынша реттеуді талап етеді.
Алайда қазақ тарихына үңілсек, бүкіл халыққа белгілі тұлғалардың қайтыс болғанына жыл толғанда сауын айтып, ас берген. Яғни, төрт тарап жұртқа, астың өтілетіні туралы алдын-ала хабар беріледі.
– Хабар тиген жұрт ас болатын жерге төрт тараптан жиыла бастайды. Ас бір күндік шара емес, кемі үш күнге созылады. Ас өткізуді және асқа келген қонақтарды күту үшін, ас берушінің жақын туыстары, руластары сойыстан үлкен шығын шығара отырып, аста ат бәйгесі, күрес, айтыс, ән өнері, жамбы ату секілді ұлттық ойындар да ұйымдастырылады. «Алтын тай тұяқ», «алтын жамбы» бастаған бәйгелерді тоғыз-тоғыздан туысқандары бөліп-бөліп алған. Асқа келген қонақтар тек ішіп-жеу үшін ғана емес ел көріп, жер тану үшін, аста көрсетілетін түрлі халықтық өнерді тамашалап, өзіне бір рухани тәрбие алу үшін келеді. Паң Нұрмағамбет өткізген «Сағынай асы», Құнанбай өткізген «Өскенбай асы», қырғыздағы «Шәбден Манап» асының даңқы мен дақпырты бізге бүгінге дейін жеткен, – дейді журналист, тіл маманы Дастан Қастай.
«Абай жолында» жазушы М.Әуезов Бөжейдің асын: «Табақ тартуға өңшең жорға аттарды сайлапты. Барлық ат күміс ер-тоқыммен ерттелген. Күтуші жігіттер бастарына тегіс жібек орамал байлапты. Ас ошағымен екі арада бұлар қос табақтан алып, қатар ызғыта жөнелгенде, өлке бойы жайнап кеткендей болады. Астың күндізгі етін осы үйлер түгел жеп болған кезде, Байсал бір үлкен ақ боз атқа мініп, қасына қырық-елудей топ ертіп, қолына үлкен биік ағашқа орнатқан қарақшыны алып, атой беріп шықты. Қонақтар атқа мінсін, әзірленсін деген белгі. Енді бәйге, күрес, ат үсті сауық басталмақ» деп суреттейді.
Үш жүздің басын түгел қосқан Ереймен жеріндегі Керей Сағынайдың асы туралы аңыз күні бүгінге дейін халық арасында аңыз ретінде айтылып келеді. Белгілі қаламгер, атбегі, құсбегі Қажытай Ілияс ас туралы: «Бір ғана Нұрмағамбеттің дәулетін оның әкесі Сағынайға жасаған асынан көруге болады. Сәкен Сейфуллиннің «Тар жол тайғақ кешуінде» Сағынайдың дәулеті сөз болады. Ілияс Жансүгіровтың «Құлагер» поэмасында, Сәкен Жүнісовтың «Ақан серісінде» аталған астың ауқымы мен оған кеткен аста-төк байлық суреттеледі», дейді. Ал Мәдениет қайраткері, өнертанушы Жұмабай Есекеев: «Паң Нұрмағамбет» болыс болған. Үлкен болысты басқарған. Паң Нұрмағамбеттің әкесі – Сағынай. Сағынайдың жомарт не сараң екенін айта алмаймын», дейді.
Кей деректерде Сағынайдың асына жұмсалған дүние Тәж-Махал кесенесіне жұмсалған қаржыдан асып кетеді делінеді. Қазақ даласының дәулетін суреттейтін мұндай астар жер-жерде болып отырған дейді тарихшылар. Мәселен, 1886 жылы өткен Сағынайдың асында 500 ақ үй тігіліп, оған 500 бұхар кілем ілінген. 5 тонна шай әкелініп, жаңа ыдыс-аяқтар Ташкент пен Қазан қалаларынан алынған деседі. 10 мың көрпе-жастық, қонақтарға сыйлауға 500 бұхар шапаны әкелініп, Сібірден 500 бағалы аң терісі сатып алынған. 20 мың қой, 100 жылқы сойылған.
Болат БОПАЙҰЛЫ,
Қазақ ұлттық әдет-ғұрып,
салт-дәстүр академиясының академигі,
Мәдениет саласының үздігі,
жазушы, этнограф:
Өліні разы қыламын деп тірі қиналса, түкке пайдасы жоқ